Lysefjorden har fått Merket for bærekraftig reisemål

– Prosessen med å bli bærekraftig reisemål har gjort oss enda mer bevisst på hvor vi er og hvor vi vil, sier Åshild Hus, prosjektleder i Lysefjorden Utvikling. Etter en grundig prosess, kan endelig hun og kollegene henge Merket for bærekraftig reisemål på veggen, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

Lysefjorden, med Preikestolen og Kjerag, får besøk av mange hundretusen gjester årlig. Nå har destinasjonen gjort et stort løft, for å minimere det negative fotavtrykket fra reiselivet.

– Vi valgte å gå i gang med arbeidet med bærekraftig reisemål, for å sikre en balanse mellom økende verdiskaping og sysselsetting, og sikring av verdier og kvaliteter knyttet til natur og kultur. Vi har som mål å skape flere helårs arbeidsplasser knyttet til reiseliv, samtidig som vi vil ta bevisste og gode valg for fremtiden, gjennom å ta vare på råvarene våre, sier Åshild Hus.

Viktig jobb for å minimere fotavtrykkene

Det er både viktig og riktig at Lysefjorden nå har fått Merket for bærekraftig reisemål, mener Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.

– Den 40 kilometer lange Lysefjorden i Forsand kommune huser to av våre viktigste internasjonale turistikoner, Preikestolen og Kjerag. Turisttrykket er enormt i dette området, og derfor er det så flott at lokale reiselivsmyndigheter gjør sitt ytterste for at fotavtrykkene blir så minimale som mulig, både for lokalbefolkningen og reisende som besøker regionen, sier Pettersen.

Felles dugnad for bærekraft

Det er en tidkrevende prosess som ligger til grunn for Merket for bærekraftig reisemål. De fleste aktørene, inkludert lokale offentlige myndigheter, må jobbe tett sammen for å komme i mål. Å få merket innebærer på ingen måte å lene seg tilbake, med laurbærene rundt halsen. Arbeidet med bærekraft er en kontinuerlig prosess, og få år frem i tid venter remerking for Lysefjorden, for å sikre at kravene ivaretas.

– Arbeidet med bærekraft er noe vi som destinasjon må gjøre i felleskap, og prosessen med merket har knyttet aktørene i Lysefjorden mye tettere sammen, sier Åshild Hus.

Foto: Preikestolen i Lysefjorden. Foto fra Innovasjon Norge.